Duuurzaam! - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu Duuurzaam! - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu

Duuurzaam!

Door: Ellis

Blijf op de hoogte en volg Ellis

29 Mei 2012 | Frankrijk, Neuvelle-lès-Voisey

Onze reisjes naar Neuvelle maken we in een Toyota Prius. Heel milieubewust :-) Meestal lukt het ons om op één tank naar Neuvelle te rijden maar dit keer was het even anders. Reden: een kast op het dak. Onze buren in Frankrijk spraken er 'schande' van, zo volgepakt reden we over de Franse wegen. Het was een reis met hindernissen want zo'n beetje om de parkeerplaats moest er gestopt worden om de kast weer op de juiste plek te krijgen en het klapperen van het verpakkingsmateriaal te verhelpen. We hebben er ruim 10 uur over gedaan. En een extra tankbeurt gemaakt in Luxemburg want met zo'n gevaarte op het dak is de auto iets (!) minder zuinig...

Die duurzaamheid zit diep in de familiegenen. Google maar eens even op Minnesma en je zult het zien! Ook wij leveren onze bijdrage. Het huis in Frankrijk is namelijk een toonbeeld van hergebruik. Vrijwel alles in Neuvelle komt van Marktplaats, op een paar dingen na die je liever niet gebruikt aanschaft. Keuken, kasten, stoelen en tafels, binnen en buiten, you name it en MP heeft het. De laatste score was dus die kast. Speciaal voor de mooie nieuwe tv - dat dan weer wel - (met dank aan Miek), waarmee we een mooie sportzomer kunnen beleven in Neuvelle.

Het was heerlijk om weer een langere tijd in Neuvelle te kunnen zijn, van Hemelvaart tot en met Pinksteren. Op een paar dagen na hebben we kunnen genieten van mooi weer. De tuin staat er mooi bij en aan de voorkant van het huis kunnen we genieten van de rozenpracht. Bij aankomst nog alles in de knop en bij het vertrek volop in bloei. De rozen in de achtertuin zitten volop in de knop. De druif gaat dit jaar voor het eerst vrucht dragen dus ga maar vast lege flessen verzamelen voor onze eerste oogst. Gerhard heeft bij wijze van experiment een klein stukje grond omgeploegt en daar wat pompoenplantjes in gezet. Met daarop paardepoep van de pony van Yves (let op, weer hergebruik) en nu maar hopen op een gulle oogst in het najaar.

Op advies van de Hanzewinkel in Zwolle hebben we een tocht gemaakt naar het stadje Flavigny, waar de film Chocolat is opgenomen en waar nu nog een fabriek zit waar ambachtelijke snoepjes worden gemaakt. Het stadje ligt ten zuid westen van Dijon, op ruim 2 uur rijden van Neuvelle. Een prachtige rit, door schattige dorpjes en veel groen waar we opvallen veel wild hebben gezien. In de omgeving van Flavigny is ook de Abdij van Fontenay gevestigd. De Abdij is goed geconserveerd en staat op de werelderfgoed lijst van Unesco. Van harte aanbevolen.

Zie alle plaatjes!

• 29 Mei 2012 - 19:37

Trudie:

Wat een groot aantal foto's zijn er al gemaakt en ze worden steeds mooier!
    Nu wordt het dus tijd om de omgeving te verkennen met leuke tochtjes,
    alle begin was moeilijk, maar het resultaat van al het geploeter is brillant!
    Straks véél zomerplezier!

• 29 Mei 2012 - 19:55

Miek:

Wat ziet het huis er prachtig uit en wat bof ik dat wij daar 3 weken van de zomer mogen vertoeven!