(van) Wie is de mol? - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu (van) Wie is de mol? - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu

(van) Wie is de mol?

Door: Ellis

Blijf op de hoogte en volg Ellis

07 April 2013 | Frankrijk, Neuvelle-lès-Voisey

Gerhard is voor de eerste keer dit seizoen afgereisd naar Neuvelle. Het kriebelde al een tijdje maar net als in Nederland duurt de winter dit jaar lang in de Haute Marne. Ondanks een magere 9 graden heeft de dappere het aangedurfd en probeert hij het huis in zomersfeer te brengen.

Zo'n eerste bezoek is altijd weer spannend: wat heeft de winter ons gebracht of liever gezegd gekost? Dankzij de isolatie valt het de laatste jaren mee met de bevroren kranen maar tegen lekkages lijkt het huis nog niet helemaal bestand. Ook dit jaar toch weer wat waterschade in de gang naar de grenier op de eerste verdieping. Lekker laten drogen en later dit jaar het plafond even poetsen en dan is het weer verholpen.

Gerhard is wel geschrokken van de enorme molshopen in de tuin. Het lijkt alsof alle mollen van Neuvelle en omgeving een samenkomst hebben belegd in onze tuin. Of zou het door de pompoenen komen die we vorig jaar geplant hebben? Hoe dan ook, het blijft vreemd om de tuinen van de buren molhopeloos te zien en op ons grondgebied een omgeploegd grasveld aan te treffen.
Dus wie nog iets van mollen weet en vooral hoe je ze verjaagt: je tips zijn meer dan welkom!

Na dit korte bezoek komen de mannen (Gerhard en Goos) samen terug in de mei vakantie om de serre aan te bouwen. En daarna mogen de meisjes komen poetsen. Zal wel nodig zijn!

Tot het mooie weer en a bientot in Neuvelle!

• 07 April 2013 - 14:55

Trudie:

Vannacht was het toch nog héél berekoud, vanmorgen ook, dus heel moedig en dapper!

• 07 April 2013 - 17:18

Anja.:

Het vriest er niet meer snachts gelukkig,en het is buiten heerlijk!
    Wij hebben last van woelmuizen die gangen graven in ons veld!

• 07 April 2013 - 17:32

Els:

Vast de pompoenen!! Geen idee hoe je ze weg kunt krijgen......

• 07 April 2013 - 17:54

Marjan:

Tjeetje, is het alweer zover? Zou het dan echt lente worden?
    Die mollen kun je gewoon vangen hoor. Je moet de mollengang intrappen, dan zet je een lekker stoeltje met een tafeltje met een biertje er bij en ga je zitten. Goed kijken.... op een gegeven moment komt die mol die gang weer open graven. Dan spring je op en trapt de gang achter de mol weer in, zodat hij niet terug kan. Snel je handschoenen aan en de ingesloten mol uitgraven. Hebbes. Ik weet niet of ze lekker zijn in de soep maar er zijn vast mensen die wat over hebben voor een paar mollen.

• 07 April 2013 - 19:25

Irene:

Leuk verslag weer Ellis!
    Tegen mollen kun je een apparaatje kopen waarbij je iets in de grond steekt en dan om de ong. 30 seconden (je kunt het vast instellen) gaat er een zeer hoge pieptoon af. Dat verdragen die mollen niet Eandis gaan ze op de vlucht.
    Het is zeer effectief! Mijn buurman heeft er een en nooit mer een mol in de tuin gehad.
    Mijn andere buurman had al eerder zo'n ding, toen dook er wat bij ons op maar wij hebben veel terras, relatief weinig borders en al helemaal geen gras, waardoor de mollen eenentwintigen verder gingen en dat is dus de buurman waarmee ik begon.
    Even snuffelen op internet een dan kom je er wel uit hoe het heet etc.
    Weet zeker dat het werkt. Succes en de groetjes!