Montigny-le- wat? - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu Montigny-le- wat? - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu

Montigny-le- wat?

Door: Ellis

Blijf op de hoogte en volg Ellis

22 Mei 2015 | Frankrijk, Neuvelle-lès-Voisey

De (bijna) traditionele meiweek in Neuvelle: één van grasmaaien, poetsen, koken, inspecteren, de buren weer ontmoeten en natuurlijk hier en daar een vide grenier voor de ontspanning. Afgelopen zondag zou er eentje zijn in Montigny volgens het bordje bij de Lidl. Dus wij in volle vaart richting Montigny-le-Roi, vlak aan de A31 op zo'n 35 km van ons huuske. Daar was het gematigd druk. Veel mensen en auto's bij de dorpskern maar verdacht weinig rotzooi. Zou dit wel kloppen? Enig onderzoek ter plaatse wees uit dat het hier om een H. Communiezondag ging, wat veel kerkvolk op de been bracht. Maar niks vide grenier. In de auto toch maar eens de navigatie aangezet en wat blijkt: er zijn 52 Montigny's in Frankrijk!!! Wij hadden naar Montigny-lës-Cherlieu gemoeten, op nog geen 12 km van Neuvelle. Een buurtverkenning is ook niks mis mee, zo ontdekten we een honing-uitspanning in Chauvirey le Vieil, Le Rucher du Pere Gaillot. Een schattig honingwinkeltje met een picknick tafel in de tuin waar je kopjes koffie en glaasjes limonade kunt bestellen. En ze maken er nog klompen ook. Wat wil een Hollands hart nog meer!
Gisteravond belde ik met Annemiek en op de vraag wat ik gedaan heb deze week riep ik (te snel) terug: weinig. Hoezo weinig bedacht ik later, wat een miskenning van de nijvere huisvrouw! Is ramen lappen (inclusief de serre), het huis poetsen, boodschappen doen en iedere dag koken weinig???? Toegegeven, er bleef voldoende tijd over voor een goed boek in de tuin en mijn Fitbit geeft een maandrecord aan, mede dankzij de dagelijkse loopjes naar Voisey.
Het weer is prachtig en dat laat ons genieten van de altijd weer mooie natuur in Neuvelle. De pompoenplanten staan in de volle grond en kijken uit op het praalgraf van de recent overleden buurhond Pastille. De kettinghond twee huizen verder is ook dood dus nog meer rust in de tuin (harteloos he). We hebben een hop ontdekt die in de muur van de stal van Yves een nest heeft gevonden. Dus eindelijk kunnen we 'm eens van dichterbij bewonderen. Alle boompjes en struiken hebben de milde winter van 2015 overleefd en de eerste pruimen, kruis- en zwartebessen kunnen we alweer waarnemen. De garage staat vol met prachtige gespaarde jampotten dus laat maar komen die zomer!

• 22 Mei 2015 - 11:41

Trudie:

Zo te zien ziet alles er fris en blinkend uit, goed gedaan!
    Helaas misschien heeft alles zijn onderhoud nodig, maar zo blijf je
    ook nog huisvrouw en huisman!
    Om de hele buurt te kennen heb je vast nog veel tijd nodig
    maar dat is geweldig leuk.
    Geniet er nog even van en succes met al 'het gedoe'!
    Groetjes uit Meppel

• 22 Mei 2015 - 17:58

Marjan:

Ooooo, heerlijk! Er komt weer een verhalenseizoen aan.