Nu we er toch zijn - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu Nu we er toch zijn - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu

Nu we er toch zijn

Door: Ellis

Blijf op de hoogte en volg Ellis

21 Augustus 2017 | Frankrijk, Neuvelle-lès-Voisey

Het was een tijdje stil op ons blog en dat heeft een reden. In 2016 heb ik een bezoek aan Neuvelle moeten overslaan. Het zat er even niet in dat jaar. Zoals er meer niet inzat. Dit jaar hebben we de draad weer opgepakt en we genieten nu al weer een week van de rust, de ruimte en het lekkere weer in Neuvelle.

De gezondheid van Gerhard beperkt ons in de uitstapjes dus houden we het dicht bij huis dit jaar. De wekelijkse vide greniers bezoeken we trouw en het is altijd weer leuk om te speuren naar kleine schatten. Gerhard heeft oog voor electra en techniek en ik ga voor vintage keukengerei, waarbij de koperen bassines a confiture favoriet zijn.

Ondanks dat de fruitbomen in de tuinen van de Rue du pont geen vrucht dragen (bevriezing van de bloesem in het voorjaar) ben ik toch weer volop aan het werk met mirabellen. Dat zijn kleine gele pruimpjes, ze lijken qua formaat op kersen. Mierzoet en ze gebruiken ze hier voor taartvullingen jam en huisgestookte likeur. Veel vaste bewoners van Neuvelle hebben behalve hun eigen tuinen nog stukjes land rondom het dorp. Zo ook buurman Didier, die een boomgaard op een hoger gelegen plek in het dorp heeft waar de mirabellen de lentevorst wel hebben doorstaan. Toen Gerhard een dozijn eitjes ging halen kregen we er een paar dikke tomaten, een komkommer en een halve emmer mirabellen bij. Werk aan de winkel voor mij. Eerst potten schoonmaken, dan de mirabellen wassen, ontpitten en opkoken tot jam. Een hele klus met als resultaat 10 potten zoete jam en ik was blij dat ik klaar was. Gerhard bracht de emmer terug en vertelde enthousiast over de potten jam. Met als resultaat dat er vanavond een hele emmer mirabellen op de stoep stond. Dus morgen weer een jam-dag. Of misschien wel twee :-)

A bientôt!

• 21 Augustus 2017 - 22:44

Tineke:

Hallo Ellis en Gerhard,
    Wat fijn dat jullie weer kunnen genieten van een vakantie in jullie Franse huis. Dat moet toch het ware geluk zijn als je er zolang op gewacht hebt.
    Nog heel veel plezier!
    Ik vind het trouwens erg gezellig dat jullie in de Zaanstreek komen wonen.
    Liefs Tineke

• 21 Augustus 2017 - 22:52

Marjan:

Wat heerlijk gezellig om weer een bericht te ontvangen. Wat fijn dat jullie het huis weer bezoeken.
    Geniet ervan met volle teugen. En ook jam of vruchtensap maken is genieten......
    Liefs,
    Peter en Marjan

• 21 Augustus 2017 - 23:15

Annemiek:

Het ultieme Franse plattelandgevoel toch?

• 21 Augustus 2017 - 23:18

Irene:

Heerlijk Ellis om weer eens zo'n smeuïg verslag van je te lezen! En dat terwijl wij op een camping in Zeeland vakantie vieren waar matig tot slecht WiFi/internet is. Wij hopen dat jullie nog lekker een poosje samen kunnen genieten in Neuvelles en dat je nog heel veel lekkers daar kan fabriceren! Geniet er samen van en hopelijk knapt Gerhard daar nog verder op!
    Veel liefs en groeten vanuit Oostkapelle, Winfred en Irene

• 22 Augustus 2017 - 18:50

Trudie:

Hallo Ellis en Gerhard,

Leuk om weer te lezen en super dat jullie er zijn!
    Nog leuke dagen
    Groetjes uit Meppel