Vega-Frans - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu Vega-Frans - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu

Vega-Frans

Door: Ellis

Blijf op de hoogte en volg Ellis

24 Mei 2015 | Frankrijk, Neuvelle-lès-Voisey

Pinksterzondag in Neuvelle: tijd voor een dorpsfeestje! De aanwijzingen waren wat vaag en gingen van Hollandse mond-op-mond maar duidelijk was dat Het vandaag zou gebeuren. Neem je bord, bestek en wat te eten mee, stand back and admire. Wat een uitgelezen kans om de Fransen eens voor te doen hoe je knap vegetarisch eet. In het Hollandse kamp hadden we de rollen wat verdeeld en waren we verzekerd van salade, wraps, tortilla en een toetje. Gerhard bracht alles even met de auto naar de ontmoetingsplaats en kwam al snel terug met de mededeling dat we zelf voor drankjes moesten zorgen. Dus snel nog een fles water en wijn toegevoegd en allee, klokslag 12 uur stonden de Hollanders klaar voor het feestje. Nog geen Fransman te bekennen, wel rookten de bbq's al flink daar precies voor de ingang van de begraafplaats(!). Was het de Franse slag of de vaagheid van de uitnodiging? On ne sait pas. Naar Franse gewoonte gaf iedereen die zich bij het gezelschap voegde een hand en na heel veel handjes en kusjes kon "het" beginnen. Wat we sneu vonden voor de organisatie was dat de bbq's helemaal leeg gebleven waren toen wij ons eten op hadden. De Fransen namen wat beleefde hapjes van ons eten en zaten vooral te peuzelen van de droge worsten. Opeens verscheen er een meneer met een enorme walmende bal in aluminium folie. Het was een hele dikke ham en het startsein voor een enorm vleesfestijn. Nee, een vegetArisch restaurant gaat hier niks worden. Gewoon veel vlees, uit allerlei plastic bakken want het oog hoeft hier niks (in meerdere opzichten). Nadat al het vlees was genuttigd kwam de huisstook op tafel. Likeurtjes, wijntjes en nog een sterkere kruiidenstook. Met tussendoor de flans, cakes en noga. Enfin, het was nog lang onrustig in het dorp

• 24 Mei 2015 - 18:27

Trudie:

En zo heeft elk land zijn eigen dorpsfeestjes bij verschillende gelegenheden.
    Bij ons lijkt het dorp Nijeveen hierin ook héél actief te zijn.
    Toch wel gezellig en het versterkt de banden.
    Houd je maar taai Ellis met al dat vlees en die drankjes
    en neem de theepot mee voor later.
    Groetjes Trudie