Vide grenier, brocantes en van lekker eten - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu Vide grenier, brocantes en van lekker eten - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu

Vide grenier, brocantes en van lekker eten

Blijf op de hoogte en volg Ellis

21 Augustus 2012 | Frankrijk, Neuvelle-lès-Voisey

De zomer van 2012 is die van Vide Grenier en Brocante! Dat begon al bij zus Miek, zwager Goos en de buren. De Vide Grenier schijnt door Nederlanders geintroduceerd te zijn in Frankrijk. Wellicht een ijdele veronderstelling maar ik praat ook maar iemand na. In de aangekochte huizen laten de oorspronkelijke Franse bewoners of hun erfgenamen nogal wat zaken achter. Vrijwel alle caves blijven achter met lege flessen en overal vind je oud gereedschap. Je afgedankte rommel kun je te koop aanbieden op een rommelmarkt, in Frankrijk heet dat de 'Vide Grenier'. Ieder zichzelf respecterend dorp in Frankrijk organiseert er wel eentje in de zomerperiode.

De Vide Grenier is een verzameling van rommel, met veel oud kinderspeelgoed, verwassen babykleertjes, champagnedoppen (die hier kennelijk verzameld worden) en drankglazen. Dat laatste lijkt het meest lucratief maar die laten de Fransen dan weer niet achter in de huizen.
Af en toe vind je er iets leuks of iets bruikbaars. Zo werden wij verrast bij aankomst met een koperen beddepan, door zus Miek voor ons aangeschaft. En op de Vide Grenier in het buurdorp troffen we een leuke zinken druivenplukmand aan en een grappig nachtkastje. Alles voor kleine prijsjes want zo zijn die Nederlanders ook wel weer!

De overtreffende trap van de vide grenier is de Brocante. De Franse variant van de kringloopwinkel. Het Franse platteland loopt leeg. Hier in de Haute Marne neemt de bevolking met ruim 8000 zielen per jaar af. En al die oude zielen laten huizen achter, die door de erfgenamen worden verkocht aan (voornamelijk) buitenlanders. En het interieur wordt opgekocht door de eigenaars van de Brocante.
Ook bij de Brocante barst het van de troep. Maar met wat meer verrassingen dan op de Vide Grenier, waar natuurlijk ook weer andere prijzen bijhoren. Het is maar wat de gek er voor geeft. Doorgaans loop ik door bij dakpannen, maar je zult maar een huis in Frankrijk hebben waar in de zware winters ieder jaar wel een paar pannen kapotvriezen. Dan sta je ineens heel anders in het leven!

Op de door Anja en Janko getipte Brocante in Dammartin vonden we een mooie ladenkast. Opgeleukt met een oude fruitschaal. Het is heerlijk om er te snuffelen! Ik word er ook een beetje triest van. Tussen de uitgestalde spullen staan intieme eigendommen zoals foto's van fiere soldaten uit WOI waarvan niemand de naam en het verhaal meer kent. Staat zijn naam op één van de vele monumenten in de dorpjes? Of had hij meer geluk en was het ouderlijke trots om de foto te laten uitvergroten? Zo gaat dat met de meesten van ons. Een eeuw na je dood weet niemand meer wie je bent en worden je gekoesterde eigendommen voor een prikkie aan vreemden verkocht.

Terug naar het nu. Want behalve de Brocante is er ook de Brico Depot, de favoriete winkel van Gerhard. Dit jaar kochten we er een wastafeltje voor het boudoir van An en Miek. Nog even aansluiten en een kraan erop bedenken en dan poetsen maar!

En dan is er nog de tuin, waar we dit jaar voor het eerst iets in zijn gaan verbouwen. Pompoenen, flespompoenen om precies te zijn. De oogst: 13 stuks, uit 6 planten. Het zal geen grote oogst zijn maar we kunnen er lekker soep van trekken dit najaar!

Vergeet ik nog bijna de souffleschaal van de Vide Grenier te noemen, waar we een heerlijke klassieke Souffle au fromage de Langres in gebakken hebben. Heerlijk! Het leven is goed in Frankrijk.

• 22 Augustus 2012 - 00:10

Irene:

wat een prachtig verslag weer! Ellis, je hebt beslist schrijverstalent!!! dat wist ik allang, nu wordt het weer bevestigd! hulde voor jouw verhaal, ik heb er weer van gesmuld!
    dat jullie nog vele, vele jaren mogen genieten van jullie mooie huis in Neuvelle en van de geneugten van het Franse land!
    Verel plezier nog in het pitoreske Neuvelle!
    Xxx voor jullie, Je nicht!

• 22 Augustus 2012 - 11:10

Trudie:

Leuk hoor! Je ziet en beleeft steeds meer in Neuvelles en omgeving.
    En de curiosa blijven boeien, helaas ontdek je dan dat de tijd niet stil staat en het verleden
    soms weer even tot leven wordt gebracht.
    Véél vertier en plezier nog de komende tijd
    Liefs Trudie

• 22 Augustus 2012 - 16:43

Marjan:

Heerlijk om jullie belevenissen weer te lezen. Het geeft hier in het bewolkte Purmerend echt een beetje een vakantiegevoel. En zelfs het idee van wat zijn we hier nou helemaal aan het doen? Toch heb ik niet het idee dat het er beter op wordt als ik hier naar de kringloopwinkel ga. Wordt er eerder depri van, denk ik. Nee.......beter om jullie verhaal te lezen, wat extra aandacht aan het eten te besteden en te dromen van een bezoek aan Neuvelle (na onze reis naar Azie :-)).

• 23 Augustus 2012 - 14:35

Moeder An.:

Wat gezellig weer om alles te zien, vooral nu ik er ook net geweest ben. Leuke spullen gekocht en zeker ben ik blij met dat leuke fonteintje dat in "mijn"" kast komt. Voordeelkant van het niet kunnen starten met de serre? Ik vind het niet erg, komt toch wel. Maar voor de enthousiaste mannen doorkruist het natuurlijk wel hun plannen en dat is jammer.

Alle dingen die jullie gekocht hebben zijn leuk en zo wordt het huis steeds fraaier, zowel binnen als buiten.
    Nu nog even genieten van het mooie weer en dan morgen op pad. Goeie reis en tot horens
    Liefs Mam.

• 23 Augustus 2012 - 23:16

Jeannette:

Wat een mooi verhaal en wat een leuke foto's....echt heel leuk!
    Wanneer komt je eerste boek uit? Dan wil ik er graag een hebben hoor..
    Nog fijne en mooie dagen in jullie mooie paleisje!
    Dikke knuffel van jullie nicht, Jeannette

• 13 September 2012 - 21:56

Nel V.r.:

He,he, ik ben er op en zal jullie een berichtje sturen.
    PS. dit mailtje is van de hulplijn.