Het dak er af! - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu Het dak er af! - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu

Het dak er af!

Door: Ellis

Blijf op de hoogte en volg Ellis

05 Augustus 2014 | Frankrijk, Neuvelle-lès-Voisey

In Neuvelle kom je voor je rust (zou mijn vader zeggen). Eén keer per jaar, op het feest van de Patronage rond de twintigste augustus wordt het dorpje wakker, om daarna weer weg te zakken in een lome ruststand. Dit jaar is het anders: op de Rue du Pont gaat het dak er af! Letterlijk dan. Goos en Gerhard hebben twee weken uitgetrokken om de klus te klaren. Eerst de oude pannen er af, dan de zolder leegruimen, een nieuw vloertje leggen, de boomstammen die dienst deden als spanten en gordingen vervangen door degelijk geschaafd hout, isoleren en dan als toetje nieuwe pannen er op. Een stoere uitdaging, want midden in de zomer kan het best warm zijn in Neuvelle, vooral op het dak! De aannemer die de steiger plaatste klaagde er al over en kwam met het advies om vooral toch een lange siesta in te plannen. En daar hebben de mannen wel oren naar geloof ik.....

Een paar jaar geleden (zie de verslagen uit 2010) kregen we al een voorproefje van wat er zich op en in de duistere en stoffige hoeken van de zolder bevindt. Nu het dak er af is komt alles in het volle licht en nemen we voorgoed afscheid van de resten van vorige bewoners. Een paardentuig, zinken ketels, kisten, een enkele schoen en veel stof. Met behulp van een doordachte en ingenieuze constructie glijden de resten verleden via de voorgevel zo de vergetelheid in.

Beter een goede buur dan een verre vriend. Ook dat geldt in Neuvelle. Of je nu je bovenarm breekt, je tand door je lip hebt, een te rijkelijke oogst hebt of een dak leeghaalt: in Neuvelle kun je op je buren rekenen. En zelfs op de gasten van de buren.

Hier de eerste plaatjes, van dag 0 (de aannemer) dag 1 en dag 2. De mannen liggen dankzij alle hulp ruim voor op schema. Veel tijd voor het goede leven dus!

• 05 Augustus 2014 - 11:08

Trudie:

Dag stoere mannen, een hele klus!
    Maar als je iets in je hoofd hebt dan lukt het altijd!
    En voor Ellis, in zinken ketels kunnen nog wel bloemen/planten
    gezet worden.
    Succes!
    groetjes Trudie

• 05 Augustus 2014 - 14:42

Ellis :

We zullen de ketel bij je afleveren Trudie :-)

• 05 Augustus 2014 - 18:05

Miek:

fantastisch verslag!

• 05 Augustus 2014 - 23:51

Irene:

Jaaaaa, wat een heerlijk, smeuïg verslag weer! Je hoeft weinig fantasie te hebben om het gebeuren voor je ogen te zien afspelen. Intussen bekruipt me een gevoel van heimwee bij het zien van de vrije kampeerplaats. Wat hebben we daar heerlijk gestaan en onderwijl genoten van de ultieme rust, donkerte (vooral geen duisternis), gastvrijheid, ongerepte natuur..... Gaaf dat jullie stulp nog meer ge-update wordt! Succes met het klussen en straks een prachtig nieuw dak! Vive la France, Vive Neuvelle!