Quatorze Juillet - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu Quatorze Juillet - Reisverslag uit Neuvelle-lès-Voisey, Frankrijk van Ellis - WaarBenJij.nu

Quatorze Juillet

Door: Ellis

Blijf op de hoogte en volg Ellis

14 Juli 2013 | Frankrijk, Neuvelle-lès-Voisey

Vandaag is het feest in Frankrijk. Neuvelle heeft een traditie hoog te houden op dit vlak. Ieder jaar verzamelen de oud-strijders zich bij het monument. De burgemeester houdt een toespraak, les pompiers staan te pronken met gepoetste helmen en dragen trots de vaandels en na afloop wordt er een borrel geserveerd in het gemeentehuis. Het groepje oud-strijders wordt met het jaar kleiner. Er wordt minder gevochten in Europa en de mannen worden oud en sterven langzaam uit.
's Middags is het tijd voor feest. Dan wordt er een koe aan het spit gehangen en eten en drinken de dorpsbewoners zich vol om aan het eind rollend naar huis te gaan. Dit jaar was het feest bijna niet doorgegegaan in Neuvelle. Het organisatiecomite had er het bijltje bij neergegooid. Maar gelukkig kwam het allemaal toch nog goed, meldde zich een nieuwe vrijwilliger en op dit moment draait het koetje weer vrolijk aan het spit. De eters en drinkers zijn een bont gezelschap van nationaliteiten en les Hollandais zullen zich zeker niet onbetuigd laten! Bravo! Vive la France, vive la Republique. Hoewel ik ons Oranje feest dit jaar toch leuker vond.

Het is volop zomer in Neuvelle en het huis is druk bezet deze weken. En dat vinden wij toch zo fijn! Wat is het toch heerlijk om foto's langs te zien komen waarop de bomen worden gesnoeid, de vitrage op Hollandse wijze fris gewassen wappert in de wind, de bulten zand als sneeuw voor de zon verdwijnen en het onkruid zonder het verderfelijke 'Round Up' van de oprit is vertrokken.

De serre, waar Goos en Gerhard zo hard aan hebben gewerkt, nadert z'n voltooiing. Nog een half vloertje, twee ramen en tegels en dan is de klus geklaard. We hebben er een prachtige ruimte bijgekregen, waar het op een regenachtige dag of op de koelere avonden heerlijk toeven is. De zomer had een aanloopje nodig, ook in Neuvelle, maar sinds de aankomst van Goos en Miek krijgt het weer alleen maar 9's en tienen. Dus eigenlijk was die serre helemaal niet nodig (grapje mannen).

Ik ben helemaal blij met de aanleg van de telefoon en het internet. Volkomen verrast door de betrouwbaarheid en de snelheid van werken van Orange lukte het om binnen twee weken aangesloten te zijn op de dradenkluw in het dorp. Het heeft toch wel iets nostalgisch. Terwijl le technicien in de paal hing, kwam le professeur uit Parijs, die zijn maison secundaire op nummer 25 heeft (of steel ik nu het pand van Anja en Janko?) eens even informeren wanneer we glasvezel kunnen verwachten in Neuvelle. Dat kon nog wel eens even duren. De snelheid van het internet is wat laag maar dat geldt voor het hele leven in Frankrijk. Eerst je boodschappen inpakken en dan betalen bij de kassa. Geen stress en niemand zuchtend achter je. Het goede leven! Au revoir et a bientot!

• 14 Juli 2013 - 11:30

Marjan:

Hoi Ellis, wat een heerlijk verslag heb je weer geschreven. En op de foto's ziet het er allemaal prachtig uit.

• 14 Juli 2013 - 12:30

Irene:

Wat een prachtig geschreven verslag weer! Door de wijze waarop je het beschrijft beleef ik het helemaal mee, briljant! Mooie foto's ook weer; stukje paradijs op aarde daar in het Franse! Dat het maar een mooie lange zomer mag worden met ontelbaar veel mooie momenten voor alle Neuvelle gangers! Genietse!!

• 14 Juli 2013 - 16:41

Tineke:

Klinkt heerlijk hoor en wat fijn zo'n serre! Heel veel plezier!
    Xx Tien, vanuit een zonnig Krommenie

• 14 Juli 2013 - 18:48

Anja:

Eh ja daar wonen wij hoor!

En de burgervader heeft dit jaar de speech niet voor kunnen lezen want er waren wat familie omstandigheden,hij is later gekomen gewoon in spijkerbroek.
    De borrel was vast weer lekker,maar hij eindigde op mijn witte broek.
    Het repas was prima te doen ,en we zijn rollend de straat weer afgekomen .

• 14 Juli 2013 - 19:16

Miek:

Het was weer ouderwets gezellig met alle Nederlanders in Neuvelle. En Ellis, wat eten betreft had jij hier niets te zoeken. Vooraf paté, ham en een aardappelsalade. Als hoofdgerecht finke stukken vlees van het geroosterde rund en zelfs tussen de aardappels zaten stukjes spek!
    Een stuk appeltaart als dessert, dat was wel iets voor je geweest. Echter zaten wij al te vol om hier nog lekker van te kunnen genieten. Nu uitbuiken in jullie heerlijke tuin, compleet met een kopje oploskoffie.....

• 14 Juli 2013 - 21:11

Trudie:

Wat een markante koppen van de oud-strijders!
    Een koe aan het spit bekoort me minder.
    En jullie Frans kasteeltje steelt vast de show!
    En gewoon rustig lekker doorgaan daar

• 14 Juli 2013 - 22:08

Ellis:

Jullie hadden de vlag uitgehangen Miek?

• 14 Juli 2013 - 23:44

Miek:

Nee, daar beginnen wij niet aan.

• 23 Juli 2013 - 16:37

Enno:

Leuk om weer geconfronteerd te worden met de verhalen uit Neuvelle.
    Het meemaken van quatorze juillet vond ik een belevenis.
    Toen ik bij mijn eerste rosé aan de burgemeester zei:le jour de boire est arrivé
    wist hij niet hoe hij het had,maar hij kon het wel waarderen.En la vache en broche
    leek ook beslist niet op la vache qui rit,maar zij was wel lekker.
    Hopelijk,Gerhard,vinden wij in het najaar nog een weekje om met z'n tweetjes
    in en om het huis nog wat te doen en natuurlijk te genieten met een pilsje of een wijntje.

Je broer.